Waterstofbus lekkage vrij

Tussen Arnhem en Apeldoorn gaat eind dit jaar een waterstofbus rijden. Het wordt de eerste in een reeks, belooft HyMove.

Nadat de eerste waterstofbus van HyMove afgelopen zomer is ontmanteld, laat het Arnhemse bedrijf een tweede bouwen door Solbus in Polen. Syntus gaat de bus gedurende twee jaar inzetten tussen Arnhem en Apeldoorn. Hij rijdt dan één retourrit in de ochtendspits en een in de avondspits. Het geld voor de proef, 760.000 euro, komt van de provincie Gelderland.

Ook de eerste waterstofbus van HyMove uit 2011 zou in de dienstregeling rijden, in Arnhem. Dat is niet gelukt. Na een aantal promotieritten is besloten de bus te demonteren omdat het te duur was het voertuig op de weg te houden. Directeur van HyMove BV Jochem Huygen: “Er waren te veel conflicterende belangen. Connexxion wilde zekerheid over de tijd na de proefperiode. De politiek was verdeeld en onze partner Stadsregio Arnhem Nijmegen ging over naar de provincie. Uiteindelijk zijn we met Syntus tot overeenstemming gekomen.

Waterstof lekdetectie

Waterstof lekdetectie

Leak Control heeft op verzoek van de RDW een H2 lektest uitgevoerd aan het brandstofcelsysteem. Om een typegoedkeuring te krijgen, mag de bus geen waterstof lekkages hebben.

Na controle met de Inficon/Sensistor Sentrac waterstofdetector hebben wij de RDW kunnen mededelen dat de H2 systemen volledig lekvrij zijn gemonteerd.

Om de bus tijdens onderhoudswerkzaamheden veilig in een garage te kunnen stallen, heeft Leak Control de H2scan model 600 waterstof ruimtebewaking mogen leveren. Deze speciale 100% selectieve H2 sensor geeft melding wanneer er een te hoge concentratie H2 waargenomen wordt, zodat randapparatuur aangestuurd kan worden om de veiligheid te bewaken.